Wtorek, 2024-05-07

Imieniny: Augusta, Gizeli

Jak przygoda to tylko w Warszawie…

Jak przygoda, to tylko w Warszawie, w Warszawie,
jak przygoda to w maju, gdy kwitną bzy.

Ludwik Starski

19 maja 2015 roku uczniowie naszej szkoły  wraz z opiekunkami  udali się na wycieczkę do Warszawy. Grupa liczyła 42 osoby:  20 uczniów ze szkoły podstawowej i 22 z gimnazjum.

W CNK obejrzeliśmy film „Powrót na Księżyc”. Filmy prezentowane w Niebie Kopernika są przeznaczone
do odtwarzania na sferycznym ekranie. Otaczający nas z każdej strony obraz dawał złudzenie pełnego zanurzenia w wirtualnym świecie. Następnie wszyscy mogliśmy poznawać prawa nauki poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń na interaktywnych wystawach. Mieliśmy okazję własnoręcznie dokonywać wielu doświadczeń naukowych, zobaczyć na własne oczy mechanizmy funkcjonowania ludzkiego organizmu i  wielu innych dziedzin otaczającego nas świata.
           Później udaliśmy się na Stare Miasto. Po drodze poszliśmy na  Plac Piłsudskiego, by tam zobaczyć Grób Nieznanego Żołnierza. Spacerując Krakowskim Przedmieściem, widzieliśmy Pałac Prezydencki z pomnikiem Józefa Poniatowskiego, kościół Św. Anny, gdzie po śmierci Jana Pawła II tłumnie przybywali warszawiacy, by złożyć kwiaty i znicze pod tablicą pamiątkową, pomnik 19 maja 2015 roku uczniowie naszej szkoły  wraz z opiekunkami  udali się na wycieczkę

Po dotarciu do stolicy najpierw pojechaliśmy do Centrum Nauki Kopernik, niewątpliwie jednego z najważniejszych punktów naszej wycieczki. To wspaniały ośrodek nauki, którego misją jest rozbudzanie ciekawości, wspomaganie samodzielnego poznawania świata i uczenia się. Adama Mickiewicza, figurę Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Podziwialiśmy również piękno Zamku Królewskiego, który został zbudowany w stylu barokowo - klasycystycznym. Jak cała Starówka uległ zniszczeniu
w 1944 roku, a odbudowany w 1971 roku stał się pomnikiem historii. W 1980 roku został wpisany
na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Aktualnie Zamek Królewski pełni funkcję muzeum.
W Kaplicy Małej przechowywane są insygnia królewskie Stanisława Augusta Poniatowskiego a także urna z sercem Tadeusza Kościuszki. Na Zamku znajdują się także insygnia władzy Prezydenta RP, które Ryszard Kaczorowski przekazał Lechowi Wałęsie w 1990 roku. Na Placu Zamkowym wznosi się Kolumna Zygmunta III Wazy.

Potem powędrowaliśmy na ul. Świętojańską, gdzie mieści się bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela. Pełni nie tylko funkcje sakralne, ale także kulturowe. Świątynia stanowi jeden
z najważniejszych panteonów narodowych Polski. W jej wnętrzach spoczywa wiele zasłużonych
dla Polski osobistości: król Stanisław August Poniatowski, Gabriel Narutowicz, Ignacy Mościcki, Ignacy Jan Paderewski, Kazimierz Sosnkowski, kardynałowie August Hlond i Stefan Wyszyński
oraz Henryk Sienkiewicz. To również tutaj, w 1791 r., zaprzysiężona została pierwsza w Europie konstytucja – Konstytucja 3 Maja.

Po smacznym obiedzie pojechaliśmy zwiedzić drugi, niezwykle ważny dla uczestników wycieczki obiekt - Stadion Narodowy. Było wśród nas wielu kibiców piłki nożnej i wizyta w tym miejscu stała się spełnieniem ich marzeń. Weszliśmy na trybuny, wspięliśmy się na sam ich szczyt i
podziwialiśmy ogrom tego obiektu.

To był ostatni punkt programu naszej wycieczki, wróciliśmy do autokaru i wyruszyliśmy
w drogę powrotną do domu. Uważamy, że wycieczka była bardzo udana. Zobaczyliśmy wiele interesujących miejsc. Panowała miła atmosfera. Mamy nadzieję, iż ponownie odwiedzimy